پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

گام‌های دولت برای رفع دو چالش مسکن

منبع خبر: روزنامه دنیای اقتصاد

حامد مظاهریان
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی
مطابق با اصل 31 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کمک به تامین مسکن متناسب با نیاز برای هر فرد و خانواده ایرانی، با رعایت اولویت و برای آنها که نیازمندترند بر دوش دولت نهاده شده است.

از دیگر سو، نظام تامین مالی بخش مسکن به همراه نوسانات قیمتی غیرمعمول در بخش مسکن منجر به حذف اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه از زمره تقاضای موثر شده و این خانوارها را در دسترسی به مسکن مناسب با مشکل مواجه می‌کند. از این رو در برخی موارد، حوزه تامین و توزیع مسکن به مصداق شکست بازار بدل شده و ضرورت دخالت دولت در این بخش را ضروری می‌سازد.
بررسی اولیه آمار بودجه خانوارها، نشان می‌دهد: در میان کالاها و خدمات مصرفی، مسکن بیشترین سهم (بیش از یک سوم از درآمد خانوار) را به خود اختصاص داده است. بررسی روند تاریخی سهم مسکن در سبد هزینه مصرفی خانوار حاکی از سیر صعودی این شاخص است، به طوری که سهم 26 درصدی مسکن درهزینه خانوار در سال 1373 به 34درصد در سال 1393 افزایش یافته است. واکاوی این شاخص در میان دهک‌های مختلف درآمدی و مناطق جغرافیایی مختلف نیز حاکی از شرایط نامطلوب گروه‌های کم‌درآمد و کلان شهرها نسبت به سایر اقشار از نظر سهم‌بری مسکن از درآمد خانوارها است.
از دیگر چالش‌های بخش مسکن که بر وضعیت خانه‌دار شدن و عدم تمکن مالی خانوارها سایه افکنده است، عدم پوشش‌دهی و شرایط دشوار تسهیلات‌گیری است. با وجود ظرفیت محدود شبکه بانکی و ضعف نظام رهنی مسکن، دسترسی خانوارها به مسکن با تکیه بر تسهیلات بانکی و به عبارتی متکی بر پس‌اندازهای آتی به محاق رفته است. نسبت وام خرید مسکن 75 متری در شهر تهران از 41 درصد در سال 1383 به حدود 11 درصد در سال 1393 کاهش یافته است.
در همین راستا بررسی روند و نسبت قیمت مسکن و درآمد خانوار، سیاست‌گذاران را به شاخص دسترسی  مسکن و نتیجتا میانگین طول دوره انتظار خانوار برای تامین سرپناه رهنمون می‌کند. مقایسه روند شاخص‌های فوق حاکی از فزونی تفاوت قیمت مسکن و درآمد خانوار و رشد نامتجانس این دو شاخص است، به طوری که طول دوره انتظار برای دسترسی یک خانوار به مسکن ملکی در دوره زمانی 1392-1384، تقریبا دو برابر شده است.
از این رو به درستی قابل درک است که مساله تامین مسکن اقشار کم‌درآمد از جمله مواردی است که اغلب در مسیر بهینه خود حرکت نمی‌کند. بروز پدیده‌هایی همچون بدمسکنی و عدم برخورداری از استانداردهای کیفی زندگی، از جمله مصادیق شکست بازار در این زمینه است که دولت را مکلف به مداخله در بازار می‌کند.
با توجه به مواجهه دولت با محدودیت منابع، امکانات و ظرفیت‌ها، در گام نخست نظام برنامه‌ریزی مسکن، تامین مسکن دهک‌های پایین و میان درآمدی با تاکید بر تامین مسکن روستاییان، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری به رسمیت شناخته و بر آن تمرکز شده است.
تامین مسکن روستاییان و ساکنان بافت‌های فرسوده و نابسامان شهری، با ترکیبی از منابع بانکی در قالب تسهیلات و یارانه‌های دولتی در طول سال‌های آتی و تا پایان برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی و مصوب شده است. همچنین تامین مسکن اقشار ضعیف در چارچوب برنامه‌های مسکن اجتماعی با تجمیع منابع دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی، سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ظرفیت حمایتی خیران، در قالب یک برنامه مشترک، برنامه‌ریزی شده تا بتوان به‌صورت بهینه و هدفمند، منابع و امکانات موجود را در تامین مسکن اقشار ضعیف به خدمت گرفت. در این راستا مطالعه و پیگیری فرآیندها و مکانیزم‌های اجتماعی تامین مسکن در کارگروهی تخصصی متشکل از صاحب‌نظران، کارشناسان و استادان علوم اجتماعی صورت می‌پذیرد.
برنامه دیگر حمایت از تامین مسکن اقشار کم‌درآمد، تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام کلید خورده در دولت گذشته و در راس آن پروژه‌های «مسکن مهر» است. با وجود مشکلات عدیده پیش‌روی پروژه‌های «مسکن مهر» به‌منظور جلوگیری از استهلاک سرمایه‌گذاری‌های عظیم صورت‌گرفته، فراهم‌آوری زمینه دسترسی حدود 3/ 2 میلیون خانوار از جمعیت کشور به مسکن و همچنین برگشت سرمایه و منابع اعتباری به شبکه بانکی و امکان بهره‌مندی از آن جهت توسعه بخش مسکن، دولت بر این مهم اهتمام ورزیده و مجدانه در این راستا گام برداشته است.
از دیگر سو دولت برای برقراری ثبات در سیستم‌های تامین‌مالی و ایجاد اشتغال در بخش‌ ساخت‌و‌ساز ناگزیر از توجه به مقوله تامین مسکن فراتر از مقوله تامین مسکن کم‌درآمدها است. تحقق این امر مستلزم کسب اطلاعات مکفی، شناسایی چالش‌ها، ظرفیت‌ها، شاخص‌ها و تدوین برنامه‌های منسجم  است.  در مساله برنامه‌ریزی و توسعه بخش مسکن توجه به پیچیدگی‌ها و الزامات بخش، گستردگی ابعاد، درهم‌تنیدگی بخش مسکن با اقتصاد کلان و پیوند نزدیک آن با روزمرگی آحاد جامعه امری ضروری و انکارناپذیر است.
از این رو ممکن است برخی از سیاست‌ها به اقتضای شرایط و برای دوره‌های زمانی مشخصی اتخاذ شوند (همانند مسکن مهر یا سیاست‌های واگذاری زمین در بعد از انقلاب) یا حتی ممکن است این سیاست‌ها با اهدافی فراتر از مساله تامین مسکن اقشار ضعیف طراحی شده باشند، به‌عنوان مثال دامنه شمول سیاست‌های مربوط به توسعه نظام تامین‌مالی؛ به‌عنوان یکی از چالش‌های اساسی پیش‌روی بخش مسکن فراتر از اقشار کم‌درآمد بوده و اساسا تسهیل فرآیندهای تسهیلات‌دهی و انعطاف‌پذیری روش‌های تامین‌مالی در بخش مسکن از هر دو سوی عرضه و تقاضا و کمک به خروج از رکود را دنبال می‌کنند.
انجام اقداماتی همچون تاسیس صندوق‌های زمین و ساختمان، شرکت‌های تامین سرمایه مسکن، گسترش سهم بازار رهن (اولیه و ثانویه)، صندوق‌های پس‌انداز و تسهیلات‌دهی، استفاده از ظرفیت شرکت‌های واسپاری (لیزینگ)، بازنگری در نظام مالیاتی و نظام توزیع یارانه مسکن و ... می‌تواند نقش بسزایی در ارتقای سیستم تامین‌مالی مسکن ایفا کند.

فهرست اخبار
آرشيو اسفند ماه سال 1397آرشيو دی ماه سال 1397آرشيو مهر ماه سال 1397آرشيو خرداد ماه سال 1397آرشيو ارديبهشت ماه سال 1397آرشيو فروردين ماه سال 1397آرشيو اسفند ماه سال 1396آرشيو مرداد ماه سال 1396آرشيو خرداد ماه سال 1396آرشيو فروردين ماه سال 1396آرشيو دی ماه سال 1395آرشيو آذر ماه سال 1395آرشيو آبان ماه سال 1395آرشيو مرداد ماه سال 1395آرشيو تير ماه سال 1395آرشيو خرداد ماه سال 1395آرشيو ارديبهشت ماه سال 1395آرشيو بهمن ماه سال 1394آرشيو مهر ماه سال 1394آرشيو شهريور ماه سال 1394آرشيو مرداد ماه سال 1394آرشيو تير ماه سال 1394آرشيو خرداد ماه سال 1394آرشيو ارديبهشت ماه سال 1394آرشيو فروردين ماه سال 1394آرشيو اسفند ماه سال 1393آرشيو بهمن ماه سال 1393آرشيو دی ماه سال 1393آرشيو آذر ماه سال 1393آرشيو آبان ماه سال 1393آرشيو تير ماه سال 1393آرشيو ارديبهشت ماه سال 1393آرشيو فروردين ماه سال 1393آرشيو اسفند ماه سال 1392آرشيو بهمن ماه سال 1392آرشيو آبان ماه سال 1392آرشيو مهر ماه سال 1392آرشيو شهريور ماه سال 1392آرشيو مرداد ماه سال 1392آرشيو تير ماه سال 1392آرشيو خرداد ماه سال 1392
Screw panel whit EPS
سازه‌های فضايی ايمن
 
پارکت HDF آلمان Dynamic Clic
صنايع چوب آزيدهاك
 
دستگیره طرح ساتین چوب روشن
تلرانس
 
آریا کرم
سینا کاشی
 
گل پرده سه پر بنزی
ايران برنز استيل
بيمه ايران نمايندگی محارم
رکورد مصرف گاز نیروگاه‌ها جابه‌جا شد/ ۳۱۲ میلیون مترمکعب در یک روزرکورد مصرف روزانه گاز نیروگاه‌ها در هفته منتهی به ۱۷ مرداد شکسته شد و در روز دوشنبه (۱۳ مرداد) با ثبت ۳۱۲ میلیون مترمکعب، بیشترین مقدار مصرف به ثبت رسید.عربستان سعودی در مسیر تحول سبز ساخت ۱۰۰۰ سد، کاشت ۱۰ میلیارد درخت و جهش در امنیت غذایی و منابع آبمرکز داده متا از مخلوط بتن بهینه شده با هوش مصنوعی برای افزایش مقاومت و کارایی استفاده خواهد کردبتن سفارشی Amrize برای این تأسیسات ۸۰۰ میلیون دلاری با مساحت ۷۱۵۰۰۰ فوت مربع در مینه سوتا، کاهش ۳۵ درصدی ردپای کربن را نشان داد.چندین شهر، اجباری شدن تهویه مطبوع را بررسی می‌کنندگرمای شدید به یک تهدید فزاینده برای سلامتی تبدیل می‌شود. دولت تا انتهای شهریور تکلیف نیروگاه‌ها را مشخص کند | نهاد تنظیم‌گر انرژی به زودی شکل می‌گیرد در نشست اخیر کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن ارائه یک پیشنهاد اجرایی برای تعیین تکلیف تسهیلات نیروگاه‌ها به صندوق توسعه، اعلام شد: فرآیند ایجاد نهاد تنظیم‌گر انرژی، مستقل از دولت به زودی نهایی می‌شود. پیشنهادات پرداخت بدهی‌های ارزی نیروگاه‌های بخش خصوصی بررسی شد. بررسی پیشنهادات پرداخت بدهی‌ ارزی نیروگاه‌های بخش خصوصی | تغییر رویکرد مدیریتی زیرساخت‌های تولید برق کشور از حالت عادی به «مدیریت پیشگیرانه بحران» وزارت نیرو با تأخیر در تسویه‌حساب نیروگاه داران آن‌ها را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه م آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: عدم حمایت وزارت نیرو از نیروگاه داران و تأخیر در پرداخت صورت حساب آن‌ها، فعالان این صنعت را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه ارزی مواجه کرده است. روی چاه نفت گرسنه می‌خوابیم چون از مغزمان استفاده نمی‌کنیم.مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی می گوید: روی چاه نفت گرسنه می‌خوابیم چون از مغزمان استفاده نمی‌کنیم. انرژی خورشیدی، بازی تبلیغاتی وزیر نیرو/ بحران برق را با رویا نمی‌شود خاموش کرد!واقعیت آن است که انرژی خورشیدی به‌دلیل ویژگی‌های ذاتی و ضعف زیرساخت‌های داخلی، هنوز نمی‌تواند نقش جدی در سبد تأمین برق کشور ایفا کند. ۳۰ برابر شدن قیمت مسکن در ۱۰ سال بازار مسکن طی ماه‌های اخیر در وضعیت رکود عمیقی فرو رفته است؛ رکودی که هم خریداران مصرفی را از میدان خارج کرده و هم انگیزه سرمایه‌گذاران را کاهش داده است. ظرفیت تولید برق ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافتوزیر نیرو با بیان اینکه طی یک سال گذشته ظرفیت تولید برق کشور ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافته است، از رشد ۷۱ درصدی ظرفیت تولید برق خورشیدی کشور نسبت به سال گذشته خبر داد. ظرفیت‌سازی برای اجرای ۱۱۱ پروژه مشارکتی مسکن در سال جاریسال گذشته ۱۳ همت پروژه در همکاری با بخش خصوصی (پروژه مشارکتی) تایید و تصویب شد که این پروژه‌ها در حال عقد قرارداد با سازندگان قرار دارد.بازار مسکن به کما رفت؛ خبری از معاملات خرید و فروش نیستنایب رئیس اول اتحادیه املاک با اشاره به رکود شدید بازار مسکن گفت: حجم معاملات که در خرداد افت شدیدی داشت، در تیرماه تقریباً به صفر رسید و خرید و فروش عملاً متوقف شده است.سرمایه‌گذاری ۱۶.۶ همتی بخش خصوصی در شهرهای جدیدتهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از توسعه شهرهای جدید با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در ۱۸۹ پروژه به ارزش ۱۶.۶ هزار میلیارد تومانی خبر داد.
كليه حقوق اين سايت مربوط به بازار مصالح و مسكن محارم می‌باشد.  Copyright © 2025 B3m Co. All rights reserved.