
يكشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
اندونزی، عرصه رقابت جدید چین و ژاپن در حوزه اقتصادی
منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)
به گزارش ایرنا، ژاپن که همواره یکی از سرمایه گذاران اصلی در حوزه زیرساخت های کشورهای جنوب شرق آسیا بوده، اکنون با ظهور رقیب جدیدی به نام چین روبروست که هژمونی توکیو در این زمینه را به چالش می کشد.
ژاپن یکی از سه سرمایه گذار اصلی در اندونزی محسوب می شود که سهام عمده ای در بازارهای خودرو و معدن دارد.
با این وجود، گویا ژاپنی ها مجبور شده اند برای برنده شدن در پروژه ساخت قطار سریع السیر در اندونزی با چین، زورآزمایی کنند. از سوی دیگر، مقام های ارشد اندونزی با سودجویی از این رقابت سعی دارند تا بیشترین منفعت را از آن خود کنند.
به تازگی «جوکو ویدوکو» رئیس جمهوری اندونزی در سفری که به کشورهای چین و ژاپن داشته، از ضرورت سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در بخش زیرساخت های این کشور سخن به میان آورده است.
«ویدوکو» در هر دو کشور چین و ژاپن به صورت نمادین سوار قطار های سریع السیر شد تا به این وسیله بر اهمیت راه اندازی این قطار در کشورش تاکید کند.
قرار است قطار سریع السیر در اندونزی به طول 160 کیلومتر، شهر جاکارتا (پایتخت) را به شهر باندونگ متصل کند. شهر باندونگ به داشتن دانشگاه ها و مراکز «آی.تی» معروف است.
تلاش جاکارتا برای ایجاد رقابت بین چین و ژاپن نتیجه داده و باعث شده دیپلماتها و هیات های نمایندگی از دو کشور از ماه آوریل به اندونزی سفر کرده و با مقام های این کشور دیدار کنند.
«لوهوت پانجایتان» مشاور ارشد رئیس جمهوری اندونزی دراین باره گفت: بگذارید برای سرمایه گذاری در اندونزی با یکدیگر رقابت کنند؛ این مساله برای ما خوب است.
وی تاکید کرد که رقابت چین و ژاپن در این زمینه مانند دختری است که خواستگارهای متعددی دارد و می تواند بهترین را به سلیقه خود انتخاب کند.
پیشنهاد های چین و ژاپن برای پیروز شدن در این پروژه با یکدیگر متفاوت بوده است. چینی ها متعهد شدند که در صورت پیروزی، عملیات ساخت و راه اندازی قطار سریع السیر را در مدت یک سال آغاز کرده و تا پایان سال 2019 تکمیل کنند. همچنین چین اعلام کرده برای این پروژه از دولت اندونزی ضمانت مالی نمی خواهد.
اما ژاپنی ها در آن سوی میدان، هزینه های بیشتری برای این پروژه طلب کرده و حتی اعلام کردند که این پروژه تا سال 2021 افتتاح نمی شود.
با این وجود، سابقه درخشان ژاپن در ساخت قطارهای سریع السیر، مقام های اندونزی را وسوسه می کند تا این پروژه را به توکیو بدهند.
در مقابل مقام های پکن اعلام کردند که چین توانسته 17 هزار کیلومتر خط آهن سریع السیر را با موفقیت راه اندازی کند که این میزان 55 درصد از مجموع خطوط آهن سریع السیر در دنیاست.
قرار است برنده پروژه ساخت و راه اندازی نخستین قطار سریع السیر در اندونزی، 31 ماه اوت (9 شهریورماه) توسط رئیس جمهوری این کشور اعلام شود.