چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷

شبکه ریلی ایران، مسیر ترانزیت کالاهای پاکستانی به اروپا

منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا)

 

وزیر راه آهن پاکستان در گفت و گو با ایرنا تشریح کرد؛

 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «شیخ رشید احمد» وزیر راه آهن پاکستان که برای شرکت در مراسم افتتاح راه آهن قزوین – رشت و دیدار با مقامات بلندپایه کشورمان به ایران آمده، در گفت و گو با ایرنا به تشریح دیدگاه ها و برنامه های اسلام آباد برای همکاری ریلی با ایران پرداخت.
وی معتقد است: ضروری است که تهران و اسلام آباد برای توسعه خطوط ریلی «تفتان – کویته» و «چابهار- گوادر» دست به دست یکدیگر داده و همکاری هایی مساعد در این زمینه داشته باشند
وزیر راه آهن پاکستان در پاسخ به این پرسش که «آیا پاکستان تمایل دارد کالاهای صادراتی خود را از این مسیر به سمت اروپا و آسیای میانه ارسال کند؟» می گوید: «قطعا، چرا که نه».

متن گفت و گوی ایرنا با وزیر راه آهن پاکستان به این شرح است:
ایرنا: به عنوان وزیر راه آهن کشوری که از شبکه ریلی گسترده ای برخوردار است و راه آهن نقشی حیاتی در اقتصاد آن ایفا می کند، بفرمایید همکاری های ریلی ایران و پاکستان به عنوان دو قطب مهم منطقه چقدر می تواند برای توسعه همکاری های دو کشور و کمک به توسعه منطقه حائز اهمیت باشد؟
** احمد: ما خواهان گسترش روابط دوجانبه هستیم و باید گفت که در 70 سال گذشته به خوبی از زمان استفاده نکرده و وقت زیادی را هدر داده ایم. ما به عنوان دو کشور برادر، همسایه و هم مرز و با توجه به حجم زائران و مسافرانی که بین دو کشور در رفت و آمد هستند، نیاز مبرم به گسترش روابط ریلی داریم.
بنابراین، ضروری است که تهران و اسلام آباد برای توسعه خطوط ریلی «تفتان – کویته» و «چابهار- گوادر» دست به دست یکدیگر داده و همکاری هایی مساعد در این زمینه داشته باشند و از ظرفیت های موجود در دوکشور در راستای تحقق این امر به نحو مطلوب استفاده کنند.

ایرنا: سطح کنونی همکاری های ریلی میان ایران و پاکستان را چگونه ارزیابی می کنید؟
** احمد: پاکستان بعد از گذشت 70 سال در حال راه اندازی خطوط حمل و نقل جدید است که شامل قطارهای مسافربری و همچنین مجموعه ناوگان اتوبوسرانی می شود. مناقصه در این خصوص در تاریخ 26 مارس (فروردین 98) آغاز می شود و در مذاکراتی با طرف ایرانی، درخواست شد تا ایران نیز دراین مناقصه شرکت کند؛ طرف ایرانی نیز برای شرکت در مناقصه و همکاری در این زمینه اطمینان داد.
افزون بر این، از مسئولان ایرانی درخواست شد تا در زمینه ارائه خدمات ریلی استاندارد و مطلوب بین زاهدان و تفتان نیز از جانب ایران سرمایه گذاری صورت بگیرد که آنها قول مساعد در این زمینه را دادند؛ در واقع خط ریلی بین تفتان و زاهدان بسیار وسیع و در حدود 700 کیلومتر است، بنابراین جای کار بسیار زیادی برای هر دو کشور در جهت راه اندازی آن وجود دارد.

ایرنا: با توجه به اینکه در شرایط کنونی تقریبا و در بهترین حالت، فقط هفته ای یک بار شاهد تردد قطار باری بین دو کشور هستیم، آیا شرایط فعلی را راضی کننده می بینید؟
** احمد: میزان تردد به این اندازه در واقع بسیار کم است و دلیل این امر نیز وضعیت نامناسب خطوط ریلی بین کویته و زاهدان است. من 14 سال گذشته نیز وزیر راه آهن پاکستان بودم در آن زمان نیز وضعیت به همین شکل بود و تاکنون پیشرفتی در بهبود وضعیت این خطوط صورت نگرفته است؛ در واقع مسئولان در این زمینه اقدام مناسبی انجام نداده اند. اگرچه باید گفت که در حال یافتن سرمایه گذار و به مناقصه گذاشتن این طرح هستیم و از ایران برای شرکت در این مناقصه دعوت به عمل آورده ایم.

ایرنا: توسعه همکاری های ریلی نیازمند چه ملزوماتی است و دولت جناب آقای عمران خان چه برنامه هایی برای گسترش همکاری های ریلی با ایران دارد؟
**احمد: راه آهن نقش بسیار بزرگی در توسعه روابط ایران و پاکستان ایفا می کند و با توجه به محدود بودن خطوط کشتیرانی بین طرفین و بالانبودن روابط تجاری دو کشور باید گفت که تنها راه آهن می تواند در این زمینه کارگشا باشد. از طرفی با توجه به حجم گسترده زائرانی که به ایران سفر می کنند، توسعه خطوط راه آهن بین دو کشور در نزدیکی ایران و پاکستان نقشی موثر دارد.
در خصوص برنامه های نخست وزیر پاکستان دراین ارتباط نیز باید گفت که وی قطعا در این زمینه برنامه هایی را در دست اجرا خواهند داشت. چنانچه مستحضر هستید من در سفر کنونی خود حامل پیغامی از جانب نخست وزیر پاکستان برای رئیس جمهوری و رهبر انقلاب اسلامی ایران هستم.

ایرنا: در این ملاقات گفتگوهای شما حول چه محور هایی خواهد بود؟
** احمد: دیروز با «محمد اسلامی» وزیر راه و شهر سازی ایران گفتگویی بسیار مثبت و سازنده در زمینه راه آهن و روابط ریلی دو کشور داشتم و عمده ملاقات ها و دیدارهای من در این سفر سه روز نیز حول محور راه آهن و خطوط ریلی خواهد بود.
در ملاقات با رهبر انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری ایران نیز ضمن ارائه پیغام نخست وزیر پاکستان به محضر ایشان، در مورد روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و جهانی به گفتگو خواهم نشست.

ایرنا: آیا در دیدارهای مذکور قراردادی نیز بین طرفین به امضا خواهد رسید؟
** احمد: هم اکنون در حال تبادل تیم های فنی و تخصصی بین دو کشور برای بررسی ابعاد و زمینه های موجود در جهت ایجاد ساختارهای لازم در این خصوص هستیم و گفت و گو در این راستا همچنان جریان دارد.

ایرنا: آیا شما برنامه ای برای احداث خط آهن از گوادر پاکستان به چابهار دارید؟
**احمد: بله اما باید گفت که برای راه اندازی این خط سهم پاکستان تقریبا 40 کیلومترو سهم ایران چیزی حدود 100 تا 125 کیلومتر است؛ بنابر این گفت و گوها بین طرفین در این خصوص درجریان است و طبق برنامه هایی که دولت پاکستان در دست اقدام دارد، این پروژه تا پنج سال آینده به مرحله تکمیل خواهد رسید.

ایرنا: ایران به پیشرفت های خوبی در زمینه حمل و نقل ریلی و حتی ایجاد شبکه های ریلی درون شهری و مترو دست یافته است. آیا فکر می کنید این ظرفیت از سوی ایران می تواند زمینه برای برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور باشد؟
**احمد: قطعا، نقش بسیار مهمی می تواند در این زمینه ایفا کند.

ایرنا: مسیر ریلی قزوین - رشت در کریدور شمال - جنوب چه نقشی می تواند در تعاملات منطقه ای بین کشورهای همسایه داشته باشد؟
** احمد: درواقع این مسیر ریلی نقش و جایگاهی ویژه در روابط ایران و آذربایجان دارد. اما در گسترش روابط ایران و پاکستان همان مسیرهای ریلی «کویته- گوادر» «چابهار- گوادر» و «کویته-تفتان» است که از اهمیت ویژه ای برای دو کشور برخوردار است و منفعت بخش خواهد بود.

ایرنا: آیا پاکستان تمایل دارد کالاهای صادراتی خود را از این مسیر به سمت اروپا و آسیای میانه ارسال کند؟
**احمد: قطعا، چرا که نه.
ایرنا: با توجه به نقش احداث خط آهن زاهدان- چابهار در توسعه حمل و نقل ریلی ایران و پاکستان آیا شما تمایلی به سرمایه گذاری در احداث این خط آهن دارید؟
**ایرنا: راه اندازی این مسیر نقش بسزایی در نزدیکی ایران و پاکستان دارد اما در واقع با توجه به وضعیت اقتصادی پاکستان باید گفت که ما برای راه اندازی خطوط حمل و نقل جدید در خود پاکستان نیز از دیگران قرض گرفته ایم. بنابراین اگر سرمایه گذاری مشترک باشد می توان در آن سهم داشت، در غیر این صورت انجام این امر مشکل به نظر می رسد.

 

فهرست اخبار
آرشيو اسفند ماه سال 1397آرشيو دی ماه سال 1397آرشيو مهر ماه سال 1397آرشيو خرداد ماه سال 1397آرشيو ارديبهشت ماه سال 1397آرشيو فروردين ماه سال 1397آرشيو اسفند ماه سال 1396آرشيو مرداد ماه سال 1396آرشيو خرداد ماه سال 1396آرشيو فروردين ماه سال 1396آرشيو دی ماه سال 1395آرشيو آذر ماه سال 1395آرشيو آبان ماه سال 1395آرشيو مرداد ماه سال 1395آرشيو تير ماه سال 1395آرشيو خرداد ماه سال 1395آرشيو ارديبهشت ماه سال 1395آرشيو بهمن ماه سال 1394آرشيو مهر ماه سال 1394آرشيو شهريور ماه سال 1394آرشيو مرداد ماه سال 1394آرشيو تير ماه سال 1394آرشيو خرداد ماه سال 1394آرشيو ارديبهشت ماه سال 1394آرشيو فروردين ماه سال 1394آرشيو اسفند ماه سال 1393آرشيو بهمن ماه سال 1393آرشيو دی ماه سال 1393آرشيو آذر ماه سال 1393آرشيو آبان ماه سال 1393آرشيو تير ماه سال 1393آرشيو ارديبهشت ماه سال 1393آرشيو فروردين ماه سال 1393آرشيو اسفند ماه سال 1392آرشيو بهمن ماه سال 1392آرشيو آبان ماه سال 1392آرشيو مهر ماه سال 1392آرشيو شهريور ماه سال 1392آرشيو مرداد ماه سال 1392آرشيو تير ماه سال 1392آرشيو خرداد ماه سال 1392
پروفیل قوطی مربع 450X450 میلیمتر
لوله و پروفيل ساوه
 
لرزه‌گیر لاستیکی-فلنج‌دار-بلادری-مهاردار
شيرآلات صنعتی سام
 
عایق لحافی SE5 - 425 وزن مخصوص 130Kg/m3
پشم سرباره آهن (پسا)
 
شیر هوای اتوماتیک فلنج‌د‌‌ار دو روزنه PN-16
شيرآلات صنعتی سام
 
بخاری گازی تابشی متحرک مدل 440
آبسال (یونیورسال سابق)
بيمه ايران نمايندگی محارم
رکورد مصرف گاز نیروگاه‌ها جابه‌جا شد/ ۳۱۲ میلیون مترمکعب در یک روزرکورد مصرف روزانه گاز نیروگاه‌ها در هفته منتهی به ۱۷ مرداد شکسته شد و در روز دوشنبه (۱۳ مرداد) با ثبت ۳۱۲ میلیون مترمکعب، بیشترین مقدار مصرف به ثبت رسید.عربستان سعودی در مسیر تحول سبز ساخت ۱۰۰۰ سد، کاشت ۱۰ میلیارد درخت و جهش در امنیت غذایی و منابع آبمرکز داده متا از مخلوط بتن بهینه شده با هوش مصنوعی برای افزایش مقاومت و کارایی استفاده خواهد کردبتن سفارشی Amrize برای این تأسیسات ۸۰۰ میلیون دلاری با مساحت ۷۱۵۰۰۰ فوت مربع در مینه سوتا، کاهش ۳۵ درصدی ردپای کربن را نشان داد.چندین شهر، اجباری شدن تهویه مطبوع را بررسی می‌کنندگرمای شدید به یک تهدید فزاینده برای سلامتی تبدیل می‌شود. دولت تا انتهای شهریور تکلیف نیروگاه‌ها را مشخص کند | نهاد تنظیم‌گر انرژی به زودی شکل می‌گیرد در نشست اخیر کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن ارائه یک پیشنهاد اجرایی برای تعیین تکلیف تسهیلات نیروگاه‌ها به صندوق توسعه، اعلام شد: فرآیند ایجاد نهاد تنظیم‌گر انرژی، مستقل از دولت به زودی نهایی می‌شود. پیشنهادات پرداخت بدهی‌های ارزی نیروگاه‌های بخش خصوصی بررسی شد. بررسی پیشنهادات پرداخت بدهی‌ ارزی نیروگاه‌های بخش خصوصی | تغییر رویکرد مدیریتی زیرساخت‌های تولید برق کشور از حالت عادی به «مدیریت پیشگیرانه بحران» وزارت نیرو با تأخیر در تسویه‌حساب نیروگاه داران آن‌ها را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه م آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: عدم حمایت وزارت نیرو از نیروگاه داران و تأخیر در پرداخت صورت حساب آن‌ها، فعالان این صنعت را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه ارزی مواجه کرده است. روی چاه نفت گرسنه می‌خوابیم چون از مغزمان استفاده نمی‌کنیم.مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی می گوید: روی چاه نفت گرسنه می‌خوابیم چون از مغزمان استفاده نمی‌کنیم. انرژی خورشیدی، بازی تبلیغاتی وزیر نیرو/ بحران برق را با رویا نمی‌شود خاموش کرد!واقعیت آن است که انرژی خورشیدی به‌دلیل ویژگی‌های ذاتی و ضعف زیرساخت‌های داخلی، هنوز نمی‌تواند نقش جدی در سبد تأمین برق کشور ایفا کند. ۳۰ برابر شدن قیمت مسکن در ۱۰ سال بازار مسکن طی ماه‌های اخیر در وضعیت رکود عمیقی فرو رفته است؛ رکودی که هم خریداران مصرفی را از میدان خارج کرده و هم انگیزه سرمایه‌گذاران را کاهش داده است. ظرفیت تولید برق ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافتوزیر نیرو با بیان اینکه طی یک سال گذشته ظرفیت تولید برق کشور ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافته است، از رشد ۷۱ درصدی ظرفیت تولید برق خورشیدی کشور نسبت به سال گذشته خبر داد. ظرفیت‌سازی برای اجرای ۱۱۱ پروژه مشارکتی مسکن در سال جاریسال گذشته ۱۳ همت پروژه در همکاری با بخش خصوصی (پروژه مشارکتی) تایید و تصویب شد که این پروژه‌ها در حال عقد قرارداد با سازندگان قرار دارد.بازار مسکن به کما رفت؛ خبری از معاملات خرید و فروش نیستنایب رئیس اول اتحادیه املاک با اشاره به رکود شدید بازار مسکن گفت: حجم معاملات که در خرداد افت شدیدی داشت، در تیرماه تقریباً به صفر رسید و خرید و فروش عملاً متوقف شده است.سرمایه‌گذاری ۱۶.۶ همتی بخش خصوصی در شهرهای جدیدتهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از توسعه شهرهای جدید با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در ۱۸۹ پروژه به ارزش ۱۶.۶ هزار میلیارد تومانی خبر داد.
كليه حقوق اين سايت مربوط به بازار مصالح و مسكن محارم می‌باشد.  Copyright © 2025 B3m Co. All rights reserved.