
شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۲
وزیر راه و شهرسازی: بدون حل مسایل مالی، آزادراه تهران شمال به سرانجام نمی رسد
منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا)
به گزارش روز شنبه خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا عباس آخوندی را در بازدید از منطقه یک آزاد راه تهران شمال و تونل شرقی البرز یک گروه مالی و حقوقی همراهی می کنند .
وی آزادراه تهران شمال را یک پروژه بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: این پروژه با توجه به اینکه در سال ۷۵ نخستین قرارداد بین وزارت راه و ترابری وقت و بنیاد مستضعفان منقعد شد، پس از ۱۷ سال هنوز تکمیل نشده و افکار عمومی نسبت به آن حساسیت پیدا کرده است.
آخوندی در ادامه با بیان اینکه از ابتدای کار برای مسایل حقوقی و مالی پروژه تدابیر مناسبی اتخاذ نشده است، افزود: ایده اولیه کار این بود که یک پیمانکار منابعی را از خارج تامین و پروژه را اجرا کند و سپس ازاراضی و سایر امکاناتی که در حاشیه پروژه ایجاد می شود، بهره برداری کند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما با توجه به اینکه پیمانکار مزبور از بحث اجرای پروژه خارج شد و موضوع در اختیار یک دستگاه ایرانی قرار گرفت، مسئله تامین منابع از خارج به طور کلی منتفی شد و بنابراین اصلی ترین مسئله پروژه پس از ۱۷ سال هنوز مسایل مالی و حقوقی است.
** مسایل فنی در درجه دوم پروژه آزادراه تهران شمال است
وی با بیان اینکه در اجرای پروژه آزادراه تهران شمال مسایل فنی در درجه دوم اهمیت قرار دارد، گفت: در این بازدید یک تیم مالی و حقوقی بنده را همراهی می کنند و از این تیم می خواهم یک گزارش مالی از این پروژه تهیه و ارایه دهند.
آخوندی سپس تصریح کرد: بدون حل و فصل مسایل مالی و حقوقی پروژه آزادراه تهران شمال، سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی این پروژه یک اقدام لحظه ای است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه ارایه یک تصویر دقیق از وضعیت مالی و حقوقی پروژه را از اصلی ترین برنامه های خود برای تعیین و تکلیف وضعیت آزادراه تهران شمال برشمرد و گفت: امیدوارم این گزارش ظرفت مدت کوتاهی تهیه شود تا براساس آن یک تصمیم عاجل درباره مسایل پایه ای، حقوقی و مالی پروژه اتخاذ شود.
** کار زیادی هنوز پیش روی است
وی با بیان اینکه به نظر می رسد پیمانکار چینی توانایی انجام کار را داشته باشد، گفت: البته بررسی دقیقی در این خصوص انجام نداده ام اما تا این لحظه گزارشی مبنی بر عدم توانایی پیمانکار چینی دریافت نکرده ام.
آخوندی افزود: هرچند پیشرفت کار حدود ۴۰ درصد است و ۶۰ درصد کار باقی مانده ، بخش عمده ای از پل ها، لاینیگ و تجهیزات تونل هنوز انجام نشده و کار زیادی در پیش روی است اما در مجموع تا این لحظه کسی اعلام نکرده که پیمانکار اساسا توانایی انجام کار را ندارد و این نکته ای مثبت است که در صورت حل مسایل مالی و حقوقی، می توانیم به سرعت کار را به پیش ببریم.
** قبل از حل مسایل مالی وعده اتمام پروژه، یک وعده بی پشتوانه است
وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص کوتاه ترین زمان پایان عملیات اجرایی پروژه نیز گفت: تمام مشاوران و پیمانکاران این موضوع را به حل مسایل مالی و حقوقی پروژه ارجاع دادند، بنابراین قبل از اینکه مسایل مالی و حقوقی پروژه حل شود، هرنوع زمان دادن در واقع یک وعده بی پشتوانه است.
آخوندی تصریح کرد: نخست باید یک تصویر از وضعیت حقوقی و مالی پروژه داشته باشیم و سپس وارد یک مذاکره جدی با پیمانکار و همچنین دستگاه نظارتی شویم تا یک زمان مناسبی را ارایه کنند و ما نیز بتوانیم در برابر مردم در مقابل زمانبندی آن متعهد شویم.
وی در عین حال اظهار داشت: هرچند به لحاظ فنی این امکان وجود دارد که پروژه ظرف مدت حدود چهار سال به پایان برسد اما عمده ترین مسئله، تامین منابع مالی و مسایل حقوقی است که اساسا طولانی شدن پروژه نیز در واقع مربوط به همین مسایل نه به دلیل مسایل فنی است .
آخوندی همچنین در خصوص تعیین تکلیف حضور بنیاد مستضعفان در پروژه آزادراه تهران شمال نیز گفت: در این باره هم باید اول منتظر دریافت گزارش مالی و حقوقی پروژه بود چرا که قبل از دریافت این گزارش، هرگونه اظهار نظر و صحبتی، یک حرف غیرکارشناسی و غیرفنی است.
وی افزود: منتظرم کارشناسان و مشاورانی که با خود آوردم و از اشخاص معتبر و ملی ایران نیز هستند، گزارشی از وضعیت حقوقی و مالی پروژه تهیه و ارایه کنند تا این گزارش مبنای تصمیم گیری شود و اکنون که در این پروژه حضور دارم تا بررسی اولیه و آشنایی با محیط پروژه است.