سه شنبه ۰۴ تير ۱۳۹۲

به‌روزرسانی «عوارض‌ساخت» در تهران

منبع خبر: روزنامه دنیای اقتصاد

گروه مسکن- بهشاد بهرامی: دریافت پایه جدید عوارض ساخت‌وساز از سازنده‌های آپارتمان‌های مسکونی در تهران از ابتدای سال جاری، بسازوبفروش‌های پایتخت را به خاطر اولا اسمی که شهرداری برای این عوارض انتخاب کرده و دوما مبلغی که برای آن در نظر گرفته، کاملا شوکه کرده است و تصور غیرقانونی یا تخلف در اخذ چنین عوارضی را برای فعالان ساختمانی به وجود آورده است.
اما اطلاعاتی که هفته گذشته درباره دلایل و مستندات اخذ «عوارض‌متفرقه» در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار گرفت، حاکی است: شهرداری‌تهران در سال92 تصمیم گرفت بعد از 8 سال تثبیت نرخ ریالی عوارض ساخت‌وساز، تورم ایجاد شده در هزینه‌های اداره پایتخت -300 درصد از سال82 تا سال91-طی این مدت را از طریق دریافت عوارض جدیدی به نام «عوارض متفرقه» جبران کند.
همچنین از آنجا که هر نوع عوارض یا مالیات شهری برای استفاده از سوی شهرداری باید مجهز به مصوبه یا مجوز از طرف نهاد بالاسری باشد، شهرداری تهران نیز برای دریافت «عوارض‌متفرقه» حکمی از طرف کمیسیون ماده5 شهر تهران در اختیار دارد که طبق این حکم شهرداری می‌تواند از املاکی که به واسطه اجرای طرح جامع و تفصیلی جدید، ارزش‌افزوده پیدا می‌کنند، مبلغی را دریافت کند.
به این ترتیب عدم افزایش نرخ تراکم ساختمانی در تهران از سال82 تاکنون از یک‌سو و سهمی که شهر ‌تهران باید طبق قانون از ارزش‌افزوده ایجادشده در برخی املاک در پی اجرای طرح تفصیلی جدید عایدش شود، از سوی دیگر به شهرداری این اجازه را داده تا از ساخت‌وسازها علاوه بر انواع عوارض و مالیات، هزینه جدیدی تحت عنوان «عوارض‌متفرقه» دریافت کند.
این در حالی است که شهرداری می‌توانست بدون آنکه هزینه‌ تورم 8ساله و همچنین سهم تهران از ارزش‌افزوده املاک را در قالب عوارض‌متفرقه دریافت کند، سایر عوارض موجود در پروانه‌ساختمانی را مشمول درصدی افزایش می‌کرد تا شائبه ‌جدید بودن عوارض در بازار ساخت‌وساز به وجود نیاید.
با این حال، برخی اعضای شورای‌شهر تهران درباره «عوارض‌متفرقه» معتقدند: اخذ آن مستند قانونی از شورای‌شهر ندارد و باید تا زمان روشن‌شدن تکلیف مرجع قانونی اخذ چنین عوارضی، دریافت آن تعلیق شود.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در برخی مناطق تهران همچون منطقه2 که جزو گران‌ترین محله‌های شهر به حساب می‌آید، برخی سازنده‌ها مجبورند تا 5برابر عوارض تراکم، عوارض‌ متفرقه پرداخت کنند. در برخی مناطق هم نسبت ریالی عوارض‌متفرقه به عوارض تراکم تا 20 برابر بزرگ‌تر است.
این در حالی است که از سال82 تاکنون که نرخ عوارض‌تراکم ثابت بوده، شاخص بهای کل کالاها و خدمات – شاخص تورم- حداکثر 300 درصد یعنی 4 برابر افزایش پیدا کرده و علی‌القاعده چنانچه قرار باشد با دریافت عوارض‌متفرقه جبران تورم شود، باید نسبت تورم با نسبت بزرگی عوارض‌متفرقه همخوانی داشته باشد.
نرخ عوارض متفرقه 55 تا 200 میلیون
با وجود آنکه از نگاه مدیران شهری اخذ عوارض متفرقه مبنای کارشناسی دارد، اما دریافت این نوع عوارض از سوی سازنده‌ها در مناطق مختلف تهران نه تنها کارشناسی نیست، بلکه وجهه قانونی نیز ندارد.
در چند ماه گذشته سازندگان واحدهای مسکونی در نواحی مختلف تهران در هنگام صدور پروانه مکلف به پرداخت عوارضی با رقم سنگین تحت عنوان «عوارض متفرقه» شده‌اند که در هنگام سوال در مورد علت پرداخت چنین عوارضی پاسخ روشنی از سوی مدیران شهری دریافت نکرده‌اند.
آنچه در مورد پرداخت این نوع از عوارض از سوی مالکان بیشتر مورد اعتراض قرار گرفته است، دریافت عوارض متفرقه در بافت‌های فرسوده شهری است.
طبق مصوبه شورای شهر تهران سازنده‌های واحدهای مسکونی در بافت فرسوده مشمول تخفیف 100 درصدی پرداخت عوارض هستند و تا آخرین ماه سال گذشته هم از پرداخت این نوع عوارض معاف بودند. اما در سال جاری به نوسازی بافت‌فرسوده هزینه قابل‌توجهی از ناحیه «عوارض متفرقه» اضافه شده است.
ویژگی دیگری که برای عوارض متفرقه تعیین شده در فرم عوارض پرداختی متقاضیان قابل توجه است این موضوع است که برخلاف عوارض مازاد بر تراکم که نسبت مشخصی بین تعداد طبقات اضافی و مبلغ تعیین شده برای عوارض وجود دارد، اساسا هیچ نسبت یا معیار مشخصی برای محاسبه عوارض متفرقه وجود ندارد.
علاوه بر این نحوه محاسبه سایر عوارض زیر بنای مسکونی که تا پیش از این نیز متداول بوده به طور کامل در فرم کنترل فنی عوارض برای سازنده شرح داده می‌شود. در این میان عوارض متفرقه  تنها نوع عوارضی است که فرمول محاسبه آن تشریح نشده است.
به عنوان مثال طبق اطلاعات واحدهای در حال ساخت که در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار گرفته است، سازنده‌ای در بافت‌فرسوده منطقه 10 شهر تهران که در فرم کنترل فنی عوارض خود درخواست ساخت 14 واحد مسکونی به شهرداری تهران داده است با آنکه در ردیف عوارض مازاد بر تراکم پایه مالی مشمول تخفیف 100 درصدی شده است؛ اما در انتهای جدول پرداخت عوارض ردیفی با عنوان عوارض متفرقه به پرداختی‌های وی اضافه شده است. رقم تعیین شده برای عوارض متفرقه مالک در حدود 200 میلیون تومان است.
مورد دیگری در منطقه 10 نیز که تعداد واحدهای مسکونی مورد تقاضای سازنده 8  واحد بوده است، رقم عوارض متفرقه تعیین شده به بیش از 55 میلیون تومان می‌رسد؛ البته در این مورد نیز متقاضی ساخت به جز عوارض متفرقه از پرداخت تمامی عوارض تعیین شده به واسطه قرار گرفتن در محدوده بافت فرسوده معاف است.
سازندگان واحدهای مسکونی در این مناطق در برابر درخواست توضیح چرایی پرداخت این نوع عوارض به پاسخ روشنی از سوی مسوولان نرسیده‌اند. اما دریافت عوارض متفرقه به بافت فرسوده شهر تهران محدود نمی‌شود. سازندگان دیگر مناطق شهری نیز به پرداخت این نوع عوارض معترض هستند.
یکی دیگر از سازندگانی که اطلاعات فرم کنترل فنی پروانه ساختمان خود را در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار داده است، در این باره می‌گوید: تعداد واحدهای مسکونی مورد تقاضای من 10 واحد در منطقه دو شهرداری تهران است.
رقم عوارض متفرقه برای هشت واحد مسکونی چند برابر عوارض مازاد بر تراکم پایه مالی تعیین شده است؛ طوری که رقم آن به حدود 545 میلیون تومان می‌رسد.
مستند قانونی
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» شهرداری‌ تهران با استناد قراردادن بند4 مصوبه 454 کمیسیون ماده5 شهر تهران که تاکید می‌کند «شهرداری تهران لایحه ارزش‌افزوده را که یکی از شرایط تحقق طرح جامع است تهیه و به تصویب شورای‌شهر برساند» و همچنین به استناد تورم در فاصله سال‌های 82 تا 91، تصمیم گرفته در سال جاری دریافت «عوارض‌متفرقه» را در دستور کار خود قرار دهد.
در راستای مصوبه454 گفته می‌شود، بخشی از ارزش‌افزوده ناشی از ارتقای وضعیت املاک و ساختمان‌هایی که با اجرای طرح تفصیلی جدید دچار تغییر پهنه یا تغییرکاربری شده‌اند یا تعداد طبقات آنها افزایش پیدا کرده است، باید عاید شهرداری شود.

فهرست اخبار
آرشيو اسفند ماه سال 1397آرشيو دی ماه سال 1397آرشيو مهر ماه سال 1397آرشيو خرداد ماه سال 1397آرشيو ارديبهشت ماه سال 1397آرشيو فروردين ماه سال 1397آرشيو اسفند ماه سال 1396آرشيو مرداد ماه سال 1396آرشيو خرداد ماه سال 1396آرشيو فروردين ماه سال 1396آرشيو دی ماه سال 1395آرشيو آذر ماه سال 1395آرشيو آبان ماه سال 1395آرشيو مرداد ماه سال 1395آرشيو تير ماه سال 1395آرشيو خرداد ماه سال 1395آرشيو ارديبهشت ماه سال 1395آرشيو بهمن ماه سال 1394آرشيو مهر ماه سال 1394آرشيو شهريور ماه سال 1394آرشيو مرداد ماه سال 1394آرشيو تير ماه سال 1394آرشيو خرداد ماه سال 1394آرشيو ارديبهشت ماه سال 1394آرشيو فروردين ماه سال 1394آرشيو اسفند ماه سال 1393آرشيو بهمن ماه سال 1393آرشيو دی ماه سال 1393آرشيو آذر ماه سال 1393آرشيو آبان ماه سال 1393آرشيو تير ماه سال 1393آرشيو ارديبهشت ماه سال 1393آرشيو فروردين ماه سال 1393آرشيو اسفند ماه سال 1392آرشيو بهمن ماه سال 1392آرشيو آبان ماه سال 1392آرشيو مهر ماه سال 1392آرشيو شهريور ماه سال 1392آرشيو مرداد ماه سال 1392آرشيو تير ماه سال 1392آرشيو خرداد ماه سال 1392
بخاری گازی تابشی متحرک مدل 440
آبسال (یونیورسال سابق)
 
تارا شکلاتی
سینا کاشی
 
ناودانی عرض 80mm ضخامت 3mm
لوله و پروفيل ساوه
 
اتصال یک‌طرف بوشن فلزی 6 گوش
يزد بسپار
 
میز تحریر ویترین‏دار 95 سانتیمتری
تخت تاشو كمجا
بيمه ايران نمايندگی محارم
رکورد مصرف گاز نیروگاه‌ها جابه‌جا شد/ ۳۱۲ میلیون مترمکعب در یک روزرکورد مصرف روزانه گاز نیروگاه‌ها در هفته منتهی به ۱۷ مرداد شکسته شد و در روز دوشنبه (۱۳ مرداد) با ثبت ۳۱۲ میلیون مترمکعب، بیشترین مقدار مصرف به ثبت رسید.عربستان سعودی در مسیر تحول سبز ساخت ۱۰۰۰ سد، کاشت ۱۰ میلیارد درخت و جهش در امنیت غذایی و منابع آبمرکز داده متا از مخلوط بتن بهینه شده با هوش مصنوعی برای افزایش مقاومت و کارایی استفاده خواهد کردبتن سفارشی Amrize برای این تأسیسات ۸۰۰ میلیون دلاری با مساحت ۷۱۵۰۰۰ فوت مربع در مینه سوتا، کاهش ۳۵ درصدی ردپای کربن را نشان داد.چندین شهر، اجباری شدن تهویه مطبوع را بررسی می‌کنندگرمای شدید به یک تهدید فزاینده برای سلامتی تبدیل می‌شود. دولت تا انتهای شهریور تکلیف نیروگاه‌ها را مشخص کند | نهاد تنظیم‌گر انرژی به زودی شکل می‌گیرد در نشست اخیر کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن ارائه یک پیشنهاد اجرایی برای تعیین تکلیف تسهیلات نیروگاه‌ها به صندوق توسعه، اعلام شد: فرآیند ایجاد نهاد تنظیم‌گر انرژی، مستقل از دولت به زودی نهایی می‌شود. پیشنهادات پرداخت بدهی‌های ارزی نیروگاه‌های بخش خصوصی بررسی شد. بررسی پیشنهادات پرداخت بدهی‌ ارزی نیروگاه‌های بخش خصوصی | تغییر رویکرد مدیریتی زیرساخت‌های تولید برق کشور از حالت عادی به «مدیریت پیشگیرانه بحران» وزارت نیرو با تأخیر در تسویه‌حساب نیروگاه داران آن‌ها را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه م آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: عدم حمایت وزارت نیرو از نیروگاه داران و تأخیر در پرداخت صورت حساب آن‌ها، فعالان این صنعت را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه ارزی مواجه کرده است. روی چاه نفت گرسنه می‌خوابیم چون از مغزمان استفاده نمی‌کنیم.مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی می گوید: روی چاه نفت گرسنه می‌خوابیم چون از مغزمان استفاده نمی‌کنیم. انرژی خورشیدی، بازی تبلیغاتی وزیر نیرو/ بحران برق را با رویا نمی‌شود خاموش کرد!واقعیت آن است که انرژی خورشیدی به‌دلیل ویژگی‌های ذاتی و ضعف زیرساخت‌های داخلی، هنوز نمی‌تواند نقش جدی در سبد تأمین برق کشور ایفا کند. ۳۰ برابر شدن قیمت مسکن در ۱۰ سال بازار مسکن طی ماه‌های اخیر در وضعیت رکود عمیقی فرو رفته است؛ رکودی که هم خریداران مصرفی را از میدان خارج کرده و هم انگیزه سرمایه‌گذاران را کاهش داده است. ظرفیت تولید برق ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافتوزیر نیرو با بیان اینکه طی یک سال گذشته ظرفیت تولید برق کشور ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافته است، از رشد ۷۱ درصدی ظرفیت تولید برق خورشیدی کشور نسبت به سال گذشته خبر داد. ظرفیت‌سازی برای اجرای ۱۱۱ پروژه مشارکتی مسکن در سال جاریسال گذشته ۱۳ همت پروژه در همکاری با بخش خصوصی (پروژه مشارکتی) تایید و تصویب شد که این پروژه‌ها در حال عقد قرارداد با سازندگان قرار دارد.بازار مسکن به کما رفت؛ خبری از معاملات خرید و فروش نیستنایب رئیس اول اتحادیه املاک با اشاره به رکود شدید بازار مسکن گفت: حجم معاملات که در خرداد افت شدیدی داشت، در تیرماه تقریباً به صفر رسید و خرید و فروش عملاً متوقف شده است.سرمایه‌گذاری ۱۶.۶ همتی بخش خصوصی در شهرهای جدیدتهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از توسعه شهرهای جدید با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در ۱۸۹ پروژه به ارزش ۱۶.۶ هزار میلیارد تومانی خبر داد.
كليه حقوق اين سايت مربوط به بازار مصالح و مسكن محارم می‌باشد.  Copyright © 2025 B3m Co. All rights reserved.