عباس آخوندی که در مراسم افتتاح آزادراه پل زال اندیمشک سخن می گفت تاکید کرد: شرط کرده بودم که آزادراه پل زال اندیمشک بعد از تایید کارشناسان سازمان راهداری مبنی بر تایید ایمنی آن افتتاح شود که این کار صورت گرفت. وی گفت: انجام این پروژه بار دیگر ثابت کرد که دولت و بخش خصوصی میتوانند در کنار یکدیگر فعالیت کنند.
آخوندی با بیان اینکه توسعه بدون ارتباطات حمل و نقلی امکان پذیر نیست اظهار کرد: بندر امام خمینی نقش موثری در تجارت کشور دارد به طوری که با 55 میلیون تخلیه و بارگیری در سال 30 درصد تجارت کشور را شامل میشود. وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: راه ارتباطی شمال به جنوب کشور از مهمترین کریدورهای آسیایی محسوب میشود و قطعه پل زال اندیمشک در آستانه عید نوروز که در این کریدور قرار دارد به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: سال آینده عملیات اجرایی قطعه اندیمشک اهواز آغاز میشود و قسمت اراک خرمآباد که هم اکنون در حال اجرا است در دولت یازدهم به بهره برداری میرسد و با انجام این دو قسمت بخش جنوبی کریدور شمال جنوب تکمیل میشود.
آخوندی با اشاره به انجام عملیات اجرایی ادامه آزادراه قزوین رشت تصریح کرد: امیدواریم ظرف 4 تا 5 سال آینده بتوانیم آزادراهی متناسب با استانداردهای بین المللی از شمال کشور تا جنوب داشته باشیم. وزیر راه و شهرسازی افزود: توسعه ایران و آزادراههای کشور مبتنی بر مشارکت بخش خصوصی است و با کمک انجمن راه ایران درصدد بازنگری در شیوههای مشارکت هستیم به طوری که سهم بخش خصوصی بیشتر شود و آزادراههایی را با سهم کامل بخش خصوصی ساخته شود.
وی اظهار کرد: ما به دنبال اندیشه جدید برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی هستیم و باید از سرمایهگذاریهای سالم و مولد حمایت کنیم و امکان دسترسی بخش خصوصی به بازار سرمایه و مدلهای متنوع سرمایهگذاری فراهم شود.
آخوندی تصریح کرد: ما به آزادراه به عنوان کریدور توسعه نگاه می کنیم نه یک مسیر ارتباطی؛ براین اساس باید خدمات ساکنان اطراف آزادراه و امکان توسعه جدید پیش بینی شود همچنین با همکاری استانداران لرستان و خوزستان برنامه ریزی برای رفاه بیشتر ساکنان اطراف آزادراه پل زال اندیمشک انجام شود. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: راهآهن برای نخستین بار در محور جنوب به شمال کشور ساخته شد و در حال حاضر لازم است این خط ریلی بهسازی و ارتقا یابد و در این زمینه برنامههای متعددی مدنظر است.
همچنین در این مراسم قباد چوبدار رییس هیات مدیره شرکت سرمایهگذار آزادراه پل زال – اندیمشک تاکید کرد: این پروژه دو مزیت منحصر به فرد دارد که اولین مزیت آن انجام پروژه با قیمت مقطوع است و هزینه آن افزایش نیافته است. وی مزیت دوم را تسریع در انجام پروژه عنوان کرد و گفت: از سال 90 با توجه به فراز و فرودهایی که با آن مواجه شدیم عملیات اجرایی متوقف نشد.
در ادامه مراسم افتتاح آزادراه پل زال اندیمشک از طریق ارتباط زنده با دستور وزیر راه و شهرسازی قطعهای به طول 4 کیلومتر از بزرگراه برازجان گناوه با حضور استاندار بوشهر افتتاح شد.