| ||||||||||||||||||||
![]() پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ تحلیل رئیس مرکز تحقیقات مسکن از نحوه اثرگذاری «فاز دوم هدفمندی» کمفروشی در ساختمان تشدید میشود؟منبع خبر: روزنامه دنیای اقتصادگروه مسکن – هاجر شادمانی: معاون وزیر راه وشهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات مسکن نسبت به تاثیر هدفمندی یارانهها بر نرخ مصالح و قیمت تمام شده ساختمان، هشدار داد. محمد شکرچیزاده، در گفت و گو با «دنیای اقتصاد»، تاکید کرد: دولت باید برای جلوگیری از تکرار تجربه جهش هزینههای ساخت در اجرای فاز اول هدفمندی، چند استراتژی مهم از جمله حمایت از تولید مصالح و اقلام اساسی ساختمانی مانند سیمان و بتن، کنترل تورم عمومی و همچنین ایجاد زمینههای اقتصادی لازم برای توانمندسازی و افزایش قدرت خرید مردم را دنبال کند. شکرچی زاده با اشاره به تاثیر منفی فاز اول هدفمندی یارانهها بر کیفیت اجرای پروژههای ساختمانی و همچنین کیفیت مصالح و اقلام مورد استفاده در ساختوساز بر ضرورت فرهنگسازی و ایجاد آگاهی در مردم بهمنظور مطالبه ساختمانهای با کیفیت تاکید کرد و گفت: اجرای هدفمندی یارانهها بیش از آنکه قیمت را افزایش دهد منجر به کاهش کیفیت مصالح ساختمانی میشوند، بنابراین مردم باید ضمن توجه به قیمت در هنگام خرید یا ساخت مسکن، کیفیت را نیز از تولیدکننده مطالبه کنند. متن گفتوگوی «دنیای اقتصاد» را با رئیس مرکز تحقیقات مسکن در ادامه بخوانید: در دولت گذشته مطالعاتی در مرکز تحقیقات مسکن در مورد تاثیر اجرای فاز اول هدفمندی یارانهها بر نوسان قیمت مصالح و افزایش قیمت تمام شده مسکن انجام شد که دولت اعلام کرد به خاطر محرمانه بودن نمیتواند آن را منتشر کند! آیا قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها شما چنین مطالعهای انجام دادهاید؟ خیر، مطالعه یکپارچه و مستقلی با عنوان تاثیر فاز دوم هدفمندی بر قیمت مسکن و مصالح ساختمانی تاکنون بهطور مشخص در این مرکز صورت نگرفته است و مسوولیت پروژهای مشخص در مورد ارزیابی تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی تاکنون از سوی دولت و مقام عالی وزارت راهوشهرسازی به ما سپرده نشده است که بتوانم در این زمینه اطلاعرسانی کنم. به عنوان رئیس مرکز تحقیقات مسکن، نظر خود را در مورد تبعات فاز دوم هدفمندی یارانهها بر نرخ اقلام و مصالح ساختمانی و قیمت تمام شده مسکن اعلام کنید. فاز دوم هدفمندی یارانهها به هر صورت به تبعیت از تغییر در تعرفه و نرخ حاملهای انرژی، اقلام و مصالح ساختمانی را مانند سایر اقلام و کالاها تحت تاثیر قرار میدهد و با افزایش قیمت در این زمینه روبهرو خواهیم شد. با این وجود دولت همیشه برای اقلام اساسی مانند میلگرد و سیمان حمایتهایی مدنظر داشته است که امیدواریم این حمایتها در اجرای فاز دوم هدفمندی ادامه پیدا کند و تاثیرپذیری مستقیمی به لحاظ افزایش قیمت در اقلام اساسی ساختمانی وجود نداشته باشد. فکر میکنم در برنامههای دولت این حمایتها بهمنظور حمایت از بازار مسکن و ساختوساز ادامه پیدا خواهد کرد. اجرای فاز اول هدفمندی یارانهها بهرغم همه وعدههایی که در مورد سیاستهای حمایتی از مصالح اساسی ساختمانی داده شد، باعث گرانی مصالح، افزایش قیمت تمام شده ساخت و ساز و در نتیجه جهش قیمت مسکن شد، آیا در اجرای فاز دوم هدفمندی نیز باید منتظر این افزایش قیمت باشیم؟ زمانی که دولت قیمت اقلام و مصالح اساسی ساختمان را کنترل کند میتواند هزینه تمام شده را هم تحت تاثیر قرار دهد و مانع از گرانی مسکن شود. اما نکته اساسی در این زمینه این است که ما بتوانیم با استفاده از راهکارهای اساسی از وضعیت رکود تورمی در بخش مسکن و ساختوساز خارج شویم چون الان مهمترین معضل، قرار گرفتن صنعت ساختمان و بهخصوص ساخت و ساز در وضعیت رکود تورمی است و تا جایی که من اطلاع دارم سیاست دولت این است که بتواند با اجرای سیاستهایی از این وضعیت عبور کرده و خارج شود. روشهای پیشنهادی شما در این زمینه چیست؟ آزادسازی فروش مسکن مهر یکی از راهکارهای مهمی بود که در دوره اخیر اجرایی شد. واقعیت این است که مسکن یک شیء غیرمنقول است و وقتی بخواهد حرکت یا اصلاحی در بازار آن صورت گیرد باید ثبات اقتصادی و اجتماعی بیشتری به این منظور فراهم شود که از این طریق سرمایهها بیشتر به سمت ساختوساز مسکن پیش برود. از طرف دیگر، سیاست دولت هم این است که به جای اینکه خودش درگیر اجرای ساختوساز - مانند دولت قبل - شود زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی به صورت معقول و با یک سود متعارف در عرصه ساختوساز تشویق کند. همچنین دولت باید با اجرای سیاستهای کاهش تورم و روانسازی مسیر اقتصادی، زمینه را برای توانمندی مردم فراهم کند تا خودشان بتوانند نسبت به ساخت یا خرید مسکن اقدام کنند. پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانهها استفاده از مصالح با کیفیت پایینتر به جای مصالح مرغوب و درجه یک -در نتیجه افزایش قیمتها و بالا رفتن هزینههای ساخت- متداول شد، آیا شما هم این موضوع را تایید میکنید؟ و دولت باید برای پرهیز از افت دوباره کیفیت مصالح با اجرای فاز دوم هدفمندی چه راهکاری بیندیشد؟ بله، پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانهها، به خاطر برخی محدودیتهای قیمتی که در ساختوسازهای انبوه مسکن وجود داشت دو موضوع تحت تاثیر قرار گرفت که یکی مربوط به کیفیت ساختوساز بود و دیگری به کیفیت مصالح مصرفی مربوط میشد. اینها هر دو میتوانند اثر منفی روی ساخت و سازهای انجام شده داشته باشند، چرا که به هر صورت هر پیمانکاری برای خود یک میزان حاشیه سود قائل است که در صورت محدود کردن قیمت بهطور قطع روی کیفیت ساخت و کیفیت مصالح مورد استفاده اثر سوء خود را خواهد داشت. اما سیاستهای دولت در این زمینه باید به سمت آزادسازی متمایل باشد و در عین حال نظارتهای مربوط صورت بگیرد تا علاوهبر اینکه کیفیت مصالح و اقلام ساختمانی افت نکند، حاشیه سود منطقی پیمانکاران هم رعایت شود. پیشبینی پیمانکاران ذیصلاح برای پروژهها هم یکی دیگر از اولویتها در این زمینه است که از نظر ارزیابی، بتواند صلاحیت فنی و اجرایی مورد نظر را تامین کند و با در نظر گرفتن حاشیه سود منطقی برای این پیمانکاران در اقدام بعد با ایجاد آگاهی در مردم باید سطح انتظار آنان را از یک پروژه یا واحد مسکونی بالاتر ببریم.یعنی مصرف کننده به دنبال واحدی باشد که با مصالح با کیفیت ساخته شده است. در واقع ما در این زمینه نیاز به اطلاعرسانیهای دقیقتری داریم. به این خاطر که چون سطح آگاهیهای عمومی از کیفیت ساخت و ساز و مصالح ساختمانی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد تولیدکنندگان میتوانند اقلام نامناسبی را در اختیار مصرف کننده قرار دهند. این فرهنگسازی و افزایش سطح آگاهی باید مانند سایر اقلام و کالاهای خوراکی، پوشاک، تکنولوژیهای روز و سایر موارد صورت بگیرد. این افزایش سطح آگاهی بهخصوص در بخشهایی از ساختمان که پنهان میماند، یعنی مصالح اساسی از جمله بتن و سیمان، از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر در این رابطه فرهنگسازی لازم صورت بگیرد قاعدتا میتوان انتظار داشت که در محصول نهایی که همان ساختمان است، بهبود اساسی به لحاظ کیفی حاصل شود. فهرست اخبار آرشيو اسفند ماه سال 1397آرشيو دی ماه سال 1397آرشيو مهر ماه سال 1397آرشيو خرداد ماه سال 1397آرشيو ارديبهشت ماه سال 1397آرشيو فروردين ماه سال 1397آرشيو اسفند ماه سال 1396آرشيو مرداد ماه سال 1396آرشيو خرداد ماه سال 1396آرشيو فروردين ماه سال 1396آرشيو دی ماه سال 1395آرشيو آذر ماه سال 1395آرشيو آبان ماه سال 1395آرشيو مرداد ماه سال 1395آرشيو تير ماه سال 1395آرشيو خرداد ماه سال 1395آرشيو ارديبهشت ماه سال 1395آرشيو بهمن ماه سال 1394آرشيو مهر ماه سال 1394آرشيو شهريور ماه سال 1394آرشيو مرداد ماه سال 1394آرشيو تير ماه سال 1394آرشيو خرداد ماه سال 1394آرشيو ارديبهشت ماه سال 1394آرشيو فروردين ماه سال 1394آرشيو اسفند ماه سال 1393آرشيو بهمن ماه سال 1393آرشيو دی ماه سال 1393آرشيو آذر ماه سال 1393آرشيو آبان ماه سال 1393آرشيو تير ماه سال 1393آرشيو ارديبهشت ماه سال 1393آرشيو فروردين ماه سال 1393آرشيو اسفند ماه سال 1392آرشيو بهمن ماه سال 1392آرشيو آبان ماه سال 1392آرشيو مهر ماه سال 1392آرشيو شهريور ماه سال 1392آرشيو مرداد ماه سال 1392آرشيو تير ماه سال 1392آرشيو خرداد ماه سال 1392 | ![]() رکورد مصرف گاز نیروگاهها جابهجا شد/ ۳۱۲ میلیون مترمکعب در یک روزرکورد مصرف روزانه گاز نیروگاهها در هفته منتهی به ۱۷ مرداد شکسته شد و در روز دوشنبه (۱۳ مرداد) با ثبت ۳۱۲ میلیون مترمکعب، بیشترین مقدار مصرف به ثبت رسید.عربستان سعودی در مسیر تحول سبز ساخت ۱۰۰۰ سد، کاشت ۱۰ میلیارد درخت و جهش در امنیت غذایی و منابع آبمرکز داده متا از مخلوط بتن بهینه شده با هوش مصنوعی برای افزایش مقاومت و کارایی استفاده خواهد کردبتن سفارشی Amrize برای این تأسیسات ۸۰۰ میلیون دلاری با مساحت ۷۱۵۰۰۰ فوت مربع در مینه سوتا، کاهش ۳۵ درصدی ردپای کربن را نشان داد.چندین شهر، اجباری شدن تهویه مطبوع را بررسی میکنندگرمای شدید به یک تهدید فزاینده برای سلامتی تبدیل میشود. دولت تا انتهای شهریور تکلیف نیروگاهها را مشخص کند | نهاد تنظیمگر انرژی به زودی شکل میگیرد در نشست اخیر کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن ارائه یک پیشنهاد اجرایی برای تعیین تکلیف تسهیلات نیروگاهها به صندوق توسعه، اعلام شد: فرآیند ایجاد نهاد تنظیمگر انرژی، مستقل از دولت به زودی نهایی میشود. پیشنهادات پرداخت بدهیهای ارزی نیروگاههای بخش خصوصی بررسی شد. بررسی پیشنهادات پرداخت بدهی ارزی نیروگاههای بخش خصوصی | تغییر رویکرد مدیریتی زیرساختهای تولید برق کشور از حالت عادی به «مدیریت پیشگیرانه بحران» وزارت نیرو با تأخیر در تسویهحساب نیروگاه داران آنها را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه م آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: عدم حمایت وزارت نیرو از نیروگاه داران و تأخیر در پرداخت صورت حساب آنها، فعالان این صنعت را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه ارزی مواجه کرده است. روی چاه نفت گرسنه میخوابیم چون از مغزمان استفاده نمیکنیم.مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی می گوید: روی چاه نفت گرسنه میخوابیم چون از مغزمان استفاده نمیکنیم. انرژی خورشیدی، بازی تبلیغاتی وزیر نیرو/ بحران برق را با رویا نمیشود خاموش کرد!واقعیت آن است که انرژی خورشیدی بهدلیل ویژگیهای ذاتی و ضعف زیرساختهای داخلی، هنوز نمیتواند نقش جدی در سبد تأمین برق کشور ایفا کند. ۳۰ برابر شدن قیمت مسکن در ۱۰ سال بازار مسکن طی ماههای اخیر در وضعیت رکود عمیقی فرو رفته است؛ رکودی که هم خریداران مصرفی را از میدان خارج کرده و هم انگیزه سرمایهگذاران را کاهش داده است. ظرفیت تولید برق ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافتوزیر نیرو با بیان اینکه طی یک سال گذشته ظرفیت تولید برق کشور ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافته است، از رشد ۷۱ درصدی ظرفیت تولید برق خورشیدی کشور نسبت به سال گذشته خبر داد. ظرفیتسازی برای اجرای ۱۱۱ پروژه مشارکتی مسکن در سال جاریسال گذشته ۱۳ همت پروژه در همکاری با بخش خصوصی (پروژه مشارکتی) تایید و تصویب شد که این پروژهها در حال عقد قرارداد با سازندگان قرار دارد.بازار مسکن به کما رفت؛ خبری از معاملات خرید و فروش نیستنایب رئیس اول اتحادیه املاک با اشاره به رکود شدید بازار مسکن گفت: حجم معاملات که در خرداد افت شدیدی داشت، در تیرماه تقریباً به صفر رسید و خرید و فروش عملاً متوقف شده است.سرمایهگذاری ۱۶.۶ همتی بخش خصوصی در شهرهای جدیدتهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از توسعه شهرهای جدید با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در ۱۸۹ پروژه به ارزش ۱۶.۶ هزار میلیارد تومانی خبر داد. | |||||||||||||||||||
كليه حقوق اين سايت مربوط به بازار مصالح و مسكن محارم میباشد. Copyright © 2025 B3m Co. All rights reserved. |