لایههای روسازی
روسازیها معمولاً از چندین لایه تشکیل میشوند. تعداد، ضخامت و جنس این لایهها تابعی از مقاومت خاک بستر روسازی، خصوصیات آمد و شد وسایل نقلیه، شرایط جوی منطقه، مصالح موجود در محل و شرایط اقتصادی است. روسازی راههای پرتردد معمولاً از سه لایه متمایز رویه، اساس و زیراساس که بر روی لایه متراکم شده خاک بستر روسازی قرار میگیرند تشکیل میشود.
لایه متراکم شده خاک بستر
این لایه از خاک زمین طبیعی که از مواد آلی و مواد مضره پاک شده و کوبیده شده باشد تشکیل شده است. در خاکریزها این لایه آخرین لایه خاکی است که ریخته شده و کوبیده میشود و در ترانشهها، این لایه، لایه کوبیده شده و آماده شده خاک زمین طبیعی است.
لایه زیر اساس
لایه زیراساس از مصالح نسبتاً مرغوب میباشد که بین لایه اساس و خاک بستر قرار میگیرد. لایه زیراساس در راههائی که آمدوشد وسایل نقلیه در آنها زیاد بوده و یا مقاومت خاک بستر روسازی کم است به کار میرود. لایه زیراساس معمولاً از مصالح سنگ شکسته و یا شن و ماسه ساخته میشود.

لایه اساس
این لایه از مصالح مرغوب میباشد که بین رویه و زیراساس قرار میگیرد. لایه اساس از مصالح مرغوب نظیر سنگ شکسته، شن و ماسه شکسته، مصالح تثبیت شده با قیر، آهک و سیمان ساخته میشود. لایه اساس در راههائی که آمدوشد وسایل نقلیه در آنها زیاد بوده و یا مقاومت خاک بستر روسازی کم است از بتن آسفالتی کمقیر (اساس قیری) ساخته میشود.
لایه رویه
لایه رویه لایهای است از جنس خیلی مرغوب و با مقاومت نسبتاً زیاد که بالاترین لایه روسازی است و مستقیماً در تماس با چرخهای وسایل نقلیه قرار دارد. لایه رویه در راههای پرتردد از مصالح مرغوب نظیر بتن آسفالتی یا بتن سیمانی ساخته میشود در راههای با آمدوشد متوسط گاهی از رویههای آسفالت مخلوط در محل و یا رویههای آسفالت سطحی استفاده میشود.
راههای با آمدوشد کم نظیر راههای روستائی و راههای فرعی ممکن است از رویههای شنی که عمر چندان ندارند ساخته شوند. رویههای آسفالتی با ضخامت بیش از حدود 5 سانتیمتر، معمولاً در دو لایه ساخته میشوند. لایه زیرین که به لایه آستر موسوم است درصد قیر کمتری از لایه روئی که توپکا نامیده میشود دارد. بین لایههای آستر و رویه بتن آسفالتی از یک لایهاندود قیری که به اندود سطحی موسوم است استفاده میشود. هدف از به کار بردن اندود سطحی ایجاد چسبندگی و پیوستگی بین دو لایه آسفالتی است. بین لایههای رویه آسفالتی و اساس غیرآسفالتی (شن و ماسهای و یا سنگ شکسته) از یک لایهاندود قیری که به اندود نفوذی (پریمکت) موسوم است استفاده میشود. هدف از به کار بردن اندود نفوذی ایجاد چسبندگی و پیوستگی بین یک لایه آسفالتی با یک لایه غیرآسفالتی است. مزیت دیگر استفاده از اندود نفوذی غیرقابل نفوذ کردن اساس غیرآسفالتی در برابر آب است.
روسازیها به دو دسته کلی روسازی سخت و روسازی انعطافپذیر تقسیم میشوند.